Maškare su sastavni dio pokladnih običaja. Kreću u subotu prije samih poklada i traju četiri dana. Jedna skupina kretala je za vrijeme dana, dok je druga pod nazivom KRINKE kretala početkom noći. Pripadnici skupina obično su bili obučeni u bijelo. Žene preko glave imale su gazu zvanu RIDA, a muškarci su glavu omotavali ručnikom i lice prekrivali tkaninom na kojoj su napravili otvore za oči, nos i usta. Skupine su brojale do dvadeset maškara i obavezno su imale DJEDA I BABU. Djed i Baba bili su uglavnom maskirani muškarci koji su u rukama nosili štapove sa zadaćom da štite maškare.
Maškare su prolazile svirajući kroz sela od kuće do kuće. Vukle su sanjke na kojima je od slame u trošnoj odjeći bila maskota zvana KEKO. Pokraj KEKE na sanjkama bili su našiljeni štapovi i košara. Na štapove su domaćini čije kuće su bile posjećene vješali slaninu i razne suhomesnate proizvode, a u košaru su maškare spremali jaja i sve ostalo s čim su seljani darivali sirotog KEKU. Domaćini za uzvrat dobili su pjesmu ili kolo svirano uz tamburicu zvanu KOZARICA. Po selima kretalo se više grupa maškara. Znale su se susresti i zavaditi, što znači da su napravili KAVGU. Obračun je bio uglavnom vani gdje je jedna skupina pokušala što više izvaljati i natrljati snijegom drugu. U tom trenutku BABA i DEDA imali su naviše posla. Prije noći dnevne maškare morale su završiti svoj obilazak, podijeliti između sebe sve ono što su dobili jer po noći idu KRINKE i nije nikako dobro da se sretnu.
U KRINKE su išle mlađe osobe: cure, dečki, snaše i mladi muževi. Oni su također imali BABU I DEDU i svi su skupa bili jako bučni. Vrištali su, pjevali i dozivali se. Domaćini su častili KRINKE rakijom, uštipcima i masincom. Ponekad KRINKE nisu bile zadovoljne domaćinom pa su izazvale gužvu. Tada je nastradala gazdarica na način da su je Krinke strpale u zapećak.
Sve je to tako trajalo od subote i završavalo s utorkom jer s ČISTOM SRIJEDOM počinje KORIZMA.
Za portal Selo.hr – Zavičajna udruga Kordunaša “Korana”